News Flash:

Alimentatia in diverticuloza

5 Iulie 2016
1643 Vizualizari | 0 Comentarii
Diverticuloza este o afectiune in care apar mici saculete sau buzunarele in peretele oricarei portiuni a tractului digestiv.
Aceste „buzunare" apar atunci cand stratul interior al tubului digestiv (mucoasa) este impins prin punctele slabe spre stratul exterior. Un singur saculet poartă numele de diverticul iar prezenta unui numar mai mare este desemnata cu termenul de diverticuloza. Diverticulii sunt cel mai frecvent localizati in intestinul gros (colon).

Simptomele si cauzele diverticulozei

Cauzele diverticulilor
Cauza principala a instalarii bolii o constituie lipsa fibrelor din alimentatie si consumul excesiv de proteine de origine animala. 60% din populatia de peste 60 de ani din tarile civilizate dezvolta diverticuli colonici. In majoritatea cazurilor acestia sunt asimptomatici.

In scopul diminuarii simptomelor, dar si preventiv, trebuie sa-ti propui sa consumi 20-30 de grame de fibre pe zi, insa progresiv - in caz contrar, se creeaza in colon un mediu daunator, propice gazelor si bacteriilor nesanatoase, in fapt unul din factorii ce predispun la cronicizarea starilor inflamatorii.

Cum te ajuta fibrele
In prima faza, daca ai simptome acute, medicul poate recomanda o dieta preponderant lichida (apa multa, supe clare, fructe si legume fierte si pasate, ceaiuri medicinale), iar dupa ce iti revii, trebuie adaugate fibrele, dar treptat pentru a preintampina posibilele simptome: disconfort abdominal, sangerare, obstructie intestinala.

Scopul este sa adaugi circa 30 de grame de fibre pe zi. Incepe prin a adauga in decurs de o saptamana 5-15 grame. Fibrele sunt substante de balast, dar atat de necesare pentru o sanatate optima.

Fibrele insolubile nu se dizolva in apa, dar o atrag si formeaza un bol gelatinos care usureaza digestia si reduce riscul de polipi sau cancer de colon. Mai mult, acestea induc senzatia de satietate timp indelungat, contribuie la detoxificare, scad colesterolul si mentin greutatea optima.

Gasesti fibre insolubile in alimentele bogate in celuloza, precum produsele din cereale integrale (grau, orz), taratele, fructele si legumele cu coaja, alunele, nucile, orezul brun, radacinoasele, stafidele, strugurii.

Fibrele solubile se dizolva in apa, iar la nivelul colonului asigura substante nutritive pentru numeroase microorganisme care se dezvolta acolo, sporind astfel numarul bacteriilor sanatoase si crescand rezistenta la multe boli (digestive, obezitate, diabet, tulburari de absorbtie a vitaminelor) prin faptul ca amelioreaza tranzitul.

Le gasesti in ovaz, mere, portocale, grepfrut, piersici, struguri, prune, pere, fasole boabe, linte, naut, sfecla, morcovi, seminte de susan, seminte de psylium.

Fibrele sunt bune, dar nu in exces. Vezi care sunt efectele adverse

Despre seminte
Nu cu mult timp in urma, cei care sufereau de diverticuloza erau avertizati de specialisti sa evite alimentele considerate greu de digerat, precum popcorn, seminte de mac, susan, in, floarea-soarelui sau diverse nuci, din pricina ca acestea ar ramane prinse in diverticuli si ar favoriza inflamatia.

Studii recente arata ca nu exista vreun temei stiintific care sa sustina recomandarile cu pricina. Dimpotriva, nucile si semintele contin cantitati mari de fibre - substante chiar recomandate in caz de diverticuloza. Nici semintele din rosii, dovlecel, castravete, capsune sau zmeura nu sunt un pericol.

In 2007 a fost realizat un studiu pe pacinti sanatosi si pacienti cu diverticuloza. Cele doua grupuri au consumat diferite seminte. La grupul celor suferinzi, a fost inregistrata o ameliorare a simptomelor, iar lipsa acestora a provocat complicatii digestive in cazul subiectilor sanatosi.

Nu uita de probiotice
Acestea ajuta la tratarea simptomelor diverticulozei, precum si in prevenirea formarii diverticulilor, arata studii recente. Probioticele pe care le gasesti in suplimentele alimentare sunt bacterii prietenoase, numite si bacterii vii ("pentru viata" este traducerea lor), care se gasesc in mod normal la nivelul tractului gastrointestinal.

Le poti lua si din alimente - iaurt, chefir, varza murata, lapte batut, lapte de soia, castraveti murati, masline in saramura, branza fermentata, alge, ciocolata neagra.

Ca suferi sau nu de diverticuloza, probioticele nu trebuie sa-ti lipseasca din dieta. S-a demonstrat ca acestea au rol important nu doar in refacerea microflorei si sanatatea sistemului digestiv. Cercetarile arata ca sustin imunitatea, contribuie la sinteza vitaminelor B si K.

De asemenea, un aport optim de probiotice confera un tonus fizic si psihic excellent, memorie buna, rezistenta la stres si la alergii de sezon. Se pare ca probioticele sunt un bun adjuvant in peste 170 de probleme de sanatate.

Meniu pentru o zi
Mic dejun: ovaz cu lapte vegetal (soia, orez, migdale), fructe (rondele de banana, mere) sau doua oua fierte si 2 felii de paine integrala cu gem din fructe fara zahar. Ceai de plante medicinale sau cafea neagra.

Pranz: cartofi cotpi cu salata verde sau carne slaba la gratar, supa de legume, fasii de morcov crud sau buchetele de broccoli ori conopida (cruda sau fiarta usor la abur)

Gustare de dupa-amiaza: pita integrala cu hummnus sau o mana de migdale.

Cina: tofu prajit, mancare de fasole boabe si salata de castraveti.

sursa: cyd.ro

diverticuloza diverticul intestinul gros cauzele diverticulilor
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1566 (s) | 34 queries | Mysql time :0.035198 (s)