News Flash:

Adevaruri si mituri despre vitamine

27 Ianuarie 2019
319 Vizualizari | 0 Comentarii

Pana va veni vara mult asteptata, cu abundenta sa gastronomica, cu legume si fructe proaspete, pline de vitamine si antioxidanti atat de necesari sanatatii, trebuie sa ne mentinem sanatatea cu ce avem la indemana. Este perioada cand multi dintre noi intram prin farmacii si alegem borcanase cu suplimente de vitamine si minerale: pentru noi, pentru copii, pentru parinti si bunici mai fragili.

Mit: Iarna organismul sufera de avitaminoza, din cauza lipsei fructelor si a legumelor proaspete. Adevar: Cantitatea necesara de vitamine poate fi obtinuta nu doar din legume si fructe proaspete, dar si din multe alte produse alimentare.

De exemplu: Vitamina A – esentiala pentru dezvoltare, pentru o piele si un par sanatos. Se contine in lactate, oua, carne de pui, ficat, peste (macrou, hering). Vitaminele din grupul B (B1, 2, 3, 6, 12, acidul folic) – necesare pentru digestie, imunitate, dezvoltare embrionara si restabilirea tesuturilor vatamate. Se contin in aproape toate produsele alimentare, mai ales in cartofi, fructe uscate, lactate, nuci, fasole, faina integrala (nerafinata), peste, suc de rosii, seminte de floarea-soarelui, mazare congelata, lapte de soia, ciuperci. Vitamina C – cel mai important antioxidant. Se contine atat in sucul de rosii, legume si fructe congelate, cat si in cartofi si mazare. Iar fuctele „de iarna”, precum portocalele, va vor suplimenta cu succes aceasta vitamina.

Vitamina D – esentiala pentru sanatatea oaselor si a dintilor, poate fi obtinuta usor din pestele gras (macrou, sardine, hering) si din lactate. Vitamina E – necesara pentru sanatatea inimii, a sangelui si a vaselor sangvine. Se contine in uleiuri vegetale, peste (macrou), nuci, seminte de floarea-soarelui, precum si in produse nerafinate (faina integrala, orez brun, faina de porumb, etc). Vitamina K – importanta pentru sange, poate fi obtinuta din ficat, varza sau legume congelate.  Toate aceste produse sunt accesibile si relativ ieftine, iar consumul variat si echilibrat va asigura cu surse bogate de vitamine pana la sosirea sezonului de fructe si legume locale si proaspete.

Mit: Suplimentul de vitamina D este necesar primavara, dupa perioada rece de iarna. Adevar: Chiar si pe timp de iarna, cu zile scurte, putem acumula Vitamina D in cantitati suficiente. Organismul uman intr-adevar poate acumula vitamina D din razele solare: 10-20 de minute la lumina zilei este minimul necesar pentru a acumula 90% din necesitatile organismului. Chiar daca afara este timp noros, razele solare oricum patrund prin ecranul de nori si vor avea acelasi efect ca si razele directe. Mai mult, vitamina D poate fi pastrata in organism, daca este acumulata din timp, in perioada de vara-toamna. insa persoanele care nu consuma produsele indicate mai sus si au un mod de viata inchis, in masina si in birou, sau mamicile care alapteaza sufera deseori de insuficienta de aceasta vitamina. Bineinteles, nu aducem in discutie copiii mici si sugarii, care au alte necesitati decat adultii.

Mit: Vitaminele trebuie consumate zilnic. Adevar: Majoritatea vitaminelor si mineralelor pot fi acumulate si pastrate in organism pana la momentul necesitatii. Vitaminele A, D, E, K sunt solubile in grasimi si au nevoie de grasimi ca sa sa absoarba in organism. Consumul suplimentar al acestor vitamine duce la stocarea lor in organism. Dar este important sa stim ca acumularile excesive de aceste vitamine in organism pot avea efect toxic. Folosirea suplimentelor cu astfel de vitamine se recomanda doar la sfatul medicului, pentru a evita surplusuri toxice.

Vitaminele B si C sunt solubile in apa si deci, odata patrunse in sange, ele vor circula spre organele unde sunt necesare, iar surplusul va fi eliminat prin urina. Aceste vitamine trebuie consumate zilnic, preferabil din mancare. Mit: Daca dorim sa slabim si sa fim sanatosi, inlocuim mancarea cu vitamine. Adevar: Niciun supliment nu va va compensa nutrientii, vitaminele si mineralele obtinute din mancare. Mai mult, pastilele sunt mici si nu vor avea niciun efect asupra senzatiei de foame. Iar consumate in exces si fara supraveghere medicala, aceste vitamine pot dauna sanatatii (vezi mai sus). Daca doriti sa slabiti, este mult mai bine sa „ardeti” surplusul de calorii prin exercitii fizice si sa lasati vitaminele si ceilalti nutrienti acumulati din mancare sa-si exercite rolul pentru un organism sanatos.

Mit: Bucatele din legume si fructe sunt mai bogate in vitamine. Adevar: Doar alimentele crude pot inregistra un spor de vitamine. Foarte multe vitamine care sunt solubile in apa (Vitamina C, grupul B si acidul folic) si care se contin in legume si fructe proaspete sunt sensibile la temperaturi inalte si vor fi distruse la fierbere indelungata. Drept rezultat, veti consuma bucate „goale”, adica fara mare folos. Pentru a pastra cat mai multe vitamine si antioxidanti, mancati cat mai multe cruditati si folositi metode potrivite de preparare a legumelor si fructelor: calirea rapida in ulei fierbinte timp de 2-3 minute, prepararea la aburi sau in cantitiati mici de apa, prepararea lenta sub temperatura de fierbere. La fierbere, aceste vitamine vor trece in lichidul din cratita, si daca aruncati acest lichid (de exemplu, la piureuri), veti arunca si vitaminele. in acest sens, supele sunt mai benefice si mai bogate in nutrienti. Pentru a asigura cantitatea necesara de vitamine si minerale, se recomanda 5 portii de fructe si legume pe zi, crude sau pregatite (inclusiv si copiii, insa portii mai mici).

Mit: Suplimentele lichide de vitamine sunt mai benefice decat pastilele si capsulele. Adevar: Nu exista date stiintifice care sa demonstreze acest argument frecvent invocat. intr-adevar, vitaminele lichide sunt absorbite mai usor de catre sistemul digestiv , care nu are de scindat capsula. In prezent, insa, capsulele sunt preparate dintr-o substanta pe care organismul o digera foarte rapid. Mai mult, nu fiecare e incantat de gustul vitaminelor lichide si de ideea amestecarii lor in bauturi inainte de a le consuma. Asa ca, pana la urma, modul in care luati suplimente depinde de propriile preferinte si de ceea ce va pare mai convenabil.

Mit: Pentru a evita riscul de avitaminoza, este bine sa consumam niste multivitamine. Adevar: Surplusul de vitamine in organism nu imbunatateste nicidecum nivelul general de sanatate. Dimpotriva, poate fi daunator si chiar otravitor. Daca observati anumite simptome si credeti ca este vorba de avitaminoza, adresati-va medicului, inainte de a decide asupra suplimentelor de vitamine si minerale. Oricum, suplimentarea organismului cu vitamine este mult mai eficienta si mai ieftina, daca se face prin alimentatie si nu prin procurarea suplimentelor de la farmacii. Deseori, aceste deficiente pot fi evitate printr-un mod de viata mai sanatos si mai echilibrat. 
 

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

vitamine avitaminoza fructe legume antioxidanti multivitamine grasimi
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1614 (s) | 23 queries | Mysql time :0.020672 (s)