News Flash:

9 tulburari legate de somn

17 Februarie 2011
5850 Vizualizari | 0 Comentarii

Stilul de viata actual afecteaza multora dintre noi capacitatea de odihna. Cercetatorii sustin ca oamenii dorm astazi mai putin si mai profund decat in urma cu doua decenii, si atrag atentia ca odihna insuficienta poate duce grave probleme de sanatate. Iata cateva tulburari legate de somn:

1. Trezitul noaptea
Poate fi cauzat de o schimbare de mediu, stres sau varsta. Pentru a va putea odihni linistiti, ar trebui sa va simtiti in siguranta acolo unde dormiti. Stresul sau problemele de orice fel va tin mintea ocupata chiar si in timpul somnului, iar acest lucru nu lasa organismul sa doarma asa cum ar trebui. Pe masura ce inaintati in varsta somnul este din ce in ce mai putin profund din cauza schimbarilor la nivelul sistemului nervos si al celui hormonal. Trezitul in noapte poate fi diminuat prin consumul redus de alcool si prin evitarea cinei la ore tarzii.

Alimente bune pentru cina care nu va afecteaza somnul  

2. Vorbitul si mersul in somn.
Aceasta dereglare este cunoscuta sub numele de parasomnie. Ceea ce stiu foarte putini oameni e faptul ca toata lumea poate ajunge in situatia de a vorbi sau umbla in somn. In timp ce unele parti ale creierului se odihnesc in somn, altele, printre care cele care controleaza mersul, nu dorm niciodata.

Problema poate fi una genetica, dar poate aparea si atunci cand sunteti urmariti de griji. Alcoolul dauneaza nu doar sanatatii, dar si somnului. In cazul in care consumati alcool des, e bine sa stiti ca somnul nu mai poate fi la fel de profund. Vorbitul, sau chiar sexul in somn, sunt urmari inofensive ale parasomniei. Mersul in somn poate fi, insa, foarte periculos. Daca suferiti de asa ceva, renuntati la alcool si verificati cu medicul efectele medicamentelor pe care le luati.

3. Agitatie in somn
Acest comportament este cauzat in cele mai multe cazuri de faptul ca temperatura corpului este mult prea ridicata. Cei mai multi oameni isi seteaza temperatura din casa pe timpul noptii la 21 de grade Celsius, dar cea resimtita este mult mai ridicata. Femeile aflate la menopauza sau cele aflate in perioada de menstruatie se confrunta destul de des cu aceasta problema pentru ca temperatura corpurilor lor este mai ridicata.

Somnul este influentat de orientarea patului. Vezi cum trebuie sa-si asezi patul pentru a te odihni bine  

Aceasta dereglare poate fi controlata. Temperatura de sub patura/plapuma nu trebuie sa depaseasca 29 de grade, iar in camera nu ar trebui sa fie mai mult de 16 grade pentru ca somnul sa fie linistit. Oamenii trebuie sa isi aminteasca tot timpul faptul ca ei insisi genereaza caldura chiar si in somn pentru ca ard calorii continuu.

4. Cosmarurile
Pot fi cauzate de stres, dar, de cele mai multe ori, apar intamplator. Un om obisnuit viseaza de patru sau cinci ori pe noapte. Nu va veti aminti, insa, visele decit daca va treziti in timpul lor sau imediat dupa ce ati visat. Asa ca e posibil sa aveti cosmaruri in fiecare noapte, dar sa nu va amintiti. Nu faceti greseala de a asocia stresul cu cosmarurile pentru ca acesta este de vina in doar foarte putine cazuri. In plus, o astfel de asociere mareste anxietatea.

23 de curiozitati despre somn 

5. Nu puteti adormi decat foarte tarziu.
O astfel de dereglare poate fi cauzata de ceasul biologic si este intr-o stransa legatura cu lumina artificiala. Incercati sa stingeti lumina in casa cu ceva vreme inainte de a trebui sa dormiti. Astfel, organismul va intelege ca s-a facut noapte si veti putea adormi mai usor. 

Scapati de insomnii daca stingeti becul cu mult inainte de a va culca  

6. Trezitul prea devreme
In cazul in care va treziti la ore matinale si nu puteti dormi mai mult, aflati ca vi se poate trage de la depresii sau de la mediul inconjurator. Insomnia nu este doar atunci cand nu puteti adormi, dar si atunci cand va treziti prea devreme. Aceasta din urma forma a insomniei este un semn de depresie. De cele mai multe ori, in acest caz, primele trei ore de somn sunt foarte profunde, dar apoi, orice va poate trezi. Daca, in ciuda acestui fapt, va simtiti bine in timpul zilei, nu este nicio problema. In caz contrar consultati un doctor.

7. Ameteli la trezire
Cauzele cele mai probabile sunt schimbarea orei la care va treziti sau surplusul de somn. Corpul are nevoie sa se trezeasca in fiecare zi cam la aceeasi ora si incepe sa se pregateasca pentru acest lucru cu o ora inainte. Organismul nu poate derula aceasta pregatire decat daca stie cand urmeaza sa va ridicati din pat.

Ceasul biologic regleaza activitatea hormonala in functie de orele de somn. De exemplu, hormonul antidiuretic controleaza productia de urina pe timpul noptii astfel incat sa nu fiti nevoiti sa va treziti pentru a merge la toaleta. Sucurile gastrice incep sa va dea senzatia de foame urmand tiparul orei la care va treziti. In cazul ametelilor exista un singur remediu. Incercati sa va treziti in fiecare zi cam la aceeasi ora. Chiar si in weekend cand aveti tendinta de a sta cat mai mult in pat dimineata. Daca nu va reveniti, consultati un medic, pentru ca unele tipuri de cancer, mai ales tumorile cerebrale provoaca ameteli la trezire.

8. Nevoia de somn in timpul zilei
Daca dormiti suficient noaptea, dar aveti si in timpul zilei nevoie de somn, aflati ca vi s-ar putea trage de la  ingrasare, care duce la apnee, sau anxietate, care va tulbura somnul de peste noapte. Astfel de probleme afecteaza intre 2% si 4% dint totalul populatiei globului, aproximativ 200 de milioane de oameni. Apneea este o intrerupere temporara a respiratiei.

Persoanele care sufera de apnee in somn se opresc din respirat in mod repetat in timpul somnului, pentru intervale cuprinse intre cateva secunde si un minut sau chiar mai mult. Este posibil sa aveti aceasta problema si sa nu stiti de ea. Anxietatea reduce nivelul de profunzime a somnului, iar organismul nu se odihneste suficient. In cazul in care vedeti ca sunteti obositi ziua din ce in ce mai des, se recomanda consultarea unui medic.

9. Dormiti prea mult
Poate fi din cauza ca suferiti de o boala de care poate nu stiti, asa ca mergeti la un control, sau din cauza depresiei. In ambele cazuri e bine sa consultati un medic. Un semn de boala ar fi si faptul ca aveti nevoie de somn in fiecare zi.


Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

trezitul noaptea cosmarurile
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1757 (s) | 34 queries | Mysql time :0.020723 (s)