News Flash:

8 obiceiuri care te imbatranesc prematur

13 Martie 2011
2945 Vizualizari | 0 Comentarii

Fumezi, bei? Te expui la soare fara sa-ti protejezi pielea? Acestea sunt doar cateva din proastele obiceiuri care favorizeaza imbatranirea prematura. Iata si alte obiceiuri aparent nevinovate care te imbatranesc inainte de vreme:

1. Consumi multe dulciuri
O alimentatie plina de zahar se va face simtita la numarul de centimetri din talie, insa acum expertii spun ca iti rideaza si oboseste si pielea. Vinovat e procesul natural numit glicatie, in care zaharul din fluxul sanguin se ataseaza de proteine pentru a forma noi molecule nocive numite AGE. Acestea distrug proteinele precum colagenul si elastina, responsabile pentru pastrarea elasticitatii si fermitatii pielii, iar ca rezultat, pielea devine ridata si lasata. Aceste efecte de imbatranire incep sa apara in jurul varstei de 35 de ani si din acel moment deteriorarea continua cu rapiditate, conform unui studiu britanic.

Sfat: Nu e usor sa elimini complet zaharul, dar sa-l limitezi pana la maxim 10% din totalul caloriilor poate avea un efect major. Fii atenta la zaharul ascuns in alimente aparent inofensive precum sosurile de salata sau ketchup-ul, sau sub alte denumiri: sirop de porumb, dextroza, concentrat de fructe, maltoza, melasa, etc.

2. Iti petreci viata in stres
N-ai cum sa te simti bine cand esti stresata, indiferent din ce motive, si iata de ce: stresul mareste concentratia hormonilor cortizol si norepinefrina in fluxul sanguin, marind tensiunea arteriala si inhiband sistemul imunitar. Cu timpul, stresul permanent poate duce la vindecarea cu greutate a ranilor, intarirea peretilor arteriali si chiar la micsorarea regiunilor din creier responsabile de invatare, memorie si starea de spirit.

Sfat: Stresul nu are cum sa dispara complet vreodata in lumea in care traim, insa felul in care faci fata problemelor de zi cu zi poate sa-ti pastreze hormonii la un nivel mai echilibrat si mai sanatos. Respiratiile profunde sunt cel mai bun exercitiu anti-stres recomandat de doctorul Andrew Weil: "Dureaza doar doua minute. Eu practic exercitiile de respiratie dimineata, seara, cand ma culc, si ori de cate ori ma supar". Incearca si tu: expira cu putere pe gura, scotand un sunet ca de oftat. Inspira pe nas cat numeri pana la 4, tine-ti respiratia cat numeri pana la 7, apoi expira iar cu zgomot cat numeri pana la 8. Repeta totul de 3 ori.

3. Te culci la aceeasi ora ca in facultate
Majoritatea dintre noi suntem nevoiti sa facem lucrurile necesare in casa dupa orele de job, insa aceasta practica impinge ora de culcare spre miezul noptii sau chiar dupa. Somnul insuficient e foarte nociv pentru sanatate: cercetarile au demonstrat ca lipsa de somn contribuie la hipertensiune, diabet, obezitate si la un aspect epuizat si imbatranit.

Sfat: E greu sa prinzi opt ore de somn adanc in fiecare noapte, dar acorda prioritate somnului mai des decat acum si corpul tau iti va multumi. Fiecare organism are nevoi diferite de odihna. Afla de cate ore de somn are nevoie al tau oprind alarma intr-o duminica, cand ai avut timp sa te odihnesti si cu o zi inainte, si vezi cate ore dormi in mod natural. Majoritatea oamenilor au nevoie de 7-8 ore pe noapte.

4. Faci sport numai ca sa slabesti
Sportul este unul dintre cei mai puternici agenti de intinerire existenti, dar prea multi dintre noi nu profita din plin de el pentru ca asociem exercitiile fizice strict cu slabitul. Daca faci exercitii cate doua saptamani ca sa dai jos un kil - doua, dupa care nu mai misti un deget cu lunile, ratezi cateva efecte benefice majore ale sportului.

Cercetarile arata ca cei care fac miscare intensa in mod regulat au telomeri (biomarkeri celulari care se scurteaza o data cu varsta) mai lungi decat adultii sanatosi care nu fac sport decat rar. Activitatea fizica practicata constant pastreaza acuitatea mintii, reduce inflamatiile si previne diabetul de tip 2 precum si alte boli cronice care pot aparea cu trecerea anilor.

Sfat: Alege orice activitate care iti place, fie ca e mersul pe jos, mersul pe bicicleta sau dansul, si incearca sa o practici minim 20 - 25 de minute pe zi. Daca trebuie, imparte-o in doua sesiuni a cate 10 minute. Incet-incet, mareste frecventa, durata si intensitatea exercitiilor. 

5. Asculti muzica in casti la maxim
Nimic nu te face sa arati de 80 de ani ca dusul mainii la ureche cand iti intrebi prietenii "Poftim? Ce-ai spus?". Pierderea auzului apare treptat, ca rezultat al expunerii prelungite a timpanului la miile de decibeli din casti. La numai jumatate din volum MP3 playerele emit sunete de pana la 101 decibeli, mult peste nivelul de siguranta recomandat de medici.

Sfat: Fixeaza volumul iPod-ului cat mai jos posibil. Foloseste casti care reduc sau anuleaza zgomotul ambiental, astfel incat sa nu mai simti nevoia sa dai muzica mai tare. Pune-ti dopuri in urechi cand esti pe langa surse de zgomot puternic. 

6. Nu mananci legume zilnic
Fructele si legumele sunt pline de antioxidanti, care te ajuta sa iti mentii tineretea. Acesti compusi puternici lupta cu radicalii liberi extrem de nocivi pentru organism, care pot contribui la aparitia cancerului si la accelerarea procesului de imbatranire. Insa exista o problema: antioxidantii raman activi doar cateva ore in organism si trebuie mereu reinnoiti.

Sfat: Nu iti ajuti cu nimic organismul daca mananci kilograme de legume si fructe cateva zile pe saptamana sau luna. Ca sa profiti la maxim de efectele lor de intinerire incearca sa mananci fructe si legume cam la fiecare patru ore sau la fiecare masa.

7. Ai eliminat toata grasimea din alimentatie
E foarte sanatos pentru inima daca ai scos complet din dieta ta grasimile trans, care iti infunda arterele, dar daca ai eliminat si grasimile nesaturate, precum cele din peste, nuci, alune, migdale si ulei de masline, nu mai e o miscare asa de buna pentru sanatatea si vitalitatea ta. Acizii grasi Omega-3 sunt grasimi bune, esentiale pentru protejarea inimii, creierului, oaselor, incheieturilor, pielii. Alt tip de grasimi, cele mononesaturate, scad nivelul colesterolului "rau" LDL, cresc nivelul colesterolului "bun" HDL, care protejeaza inima, si reduc riscul de ateroscleroza. In plus, studiile arata ca un consum crescut de astfel de grasimi poate contribui la cresterea longevitatii.

Sfat: Nu uita ca grasimea nu e obligatoriu "malefica" si ca ea, in sine, nu te va ingrasa. Aproximativ 20 - 35% din consumul nostru caloric zilnic ar trebui sa vina din grasimi nesaturate.

 8. Nu ai o viata sexuala activa
Sexul e placut si face minuni pentru starea psihica, dar e extraordinar de bun si pentru sanatate. Studiile arata ca persoanele cu viata sexuala activa au sistemul imunitar mai puternic, inima mai sanatoasa, iar riscul de a face cancer este semnificativ redus.

Sfat: Reaprinde flacara pasiunii dintre tine si partener. La urmatoarea ocazie, incearca sa fii tu cea care initiaza actul sexual. Conform dr. Pat Covalt, expert in psihologia cuplului, unele femei nu participa activ la viata sexuala a cuplului. "Foarte multi barbati si-ar dori sa fie atinsi mai mult, sa fie sedusi. Oricine vrea sa se simta dorit", spune dr. Covalt.


Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1532 (s) | 23 queries | Mysql time :0.014291 (s)