News Flash:

8 hormoni foarte importanti pentru sanatatea ta. Ce rol joaca si cum ii putem stimula sa functioneze normal

7 Iulie 2016
1016 Vizualizari | 0 Comentarii
Hormonii sunt substante chimice (peptide, proteine, steroizi) produse si secretate de celule specializate ce actioneaza pe diferitele celule "tinta" aflate local sau la distanta. Tiroida, hipofiza, glandele suprarenale, hipotalamusul, epifiza sunt doar cateva parti ale organismului implicate in secretia hormonala.

Chiar si cele mai mici dereglari ale oricareia dintre aceste glande influenteaza intregul organism datorita numeroaselor interrelatii existente astfel incat duc la o simptomatologie extrem de diversa. Iata cum poti stimula hormonii sa functioneze normal:

Tiroxina: regleaza metabolismul
Este secretata de glanda tiroida si regleaza, printre altele, metabolismul. Daca se produce prea putina tiroxina, pielea este uscata, unghiile si parul sunt lipsite de stralucire sau fragile, creste greutatea corporala chiar cu o dieta stricta. Persoanele cu astfel de probleme au nevoie de ingrijire medicala.

Daca nivelul hormonului e normal, dar se apropie de limita lui inferioara este utila o dieta care sa favorizeze secretia tiroxinei. Alimentatia trebuia sa fie bogata in iod (sare iodata, peste marin) sau in tiroxina (branzeturi, produse lactate si soia). Indispensabil in secretia tiroxinei este si seleniul (se gaseste in salata).

7 hormoni care te ajuta sa slabesti

Adrenalina, noradrenalina si ACTH: cresc nivelul de energie

Datorita lor facem fata diverselor solicitari zilnice, putem lucra indelung si eficient. Noradrenalina si adrenalina sunt secretate de glandele suprarenale si de multe tesuturi. Prima imbunatateste circulatia, creste tensiunea, determina eliberarea energiei din glucoza si acizii grasi. Gratie acestui hormon, corpul si creierul pot functiona la capacitate ridicata.

In situatii de tensiune si solicitare, cand avem nevoie de energie, in ajutor ne vine adrenalina. In fractiuni de secunda adrenalina mobilizeaza toate fortele: sunt activate celulele nervoase si simturile, creste tensiunea, inima bate mai repede, fibrele musculare se incordeaza, organismul recurge la rezervele de energie. Astfel putem sa infruntam cu fruntea sus greutatile si stresul de fiecare zi.

La fel actioneaza si ACTH, secretat de hipofiza, care poate sa elimine grasimea ce se formeaza intre celulele nervoase. Acesti hormoni sunt produsi de aminoacizi - feniloalanina.

Surse bogate in aminoacizi sunt fasolea uscata si fasolea verde, mazarea, lintea, alunele de pamant, cascavalul. Nu trebuie sa lipseasca din alimentatie vitamina C (din consumul bogat de legume si fructe).

Melatonina: hormonul somnului si al relaxarii
Odata cu lasarea intunericului epifiza incepe sa secrete melatonina, care favorizeaza somnul adanc, relaxeaza, odihneste. Primele raze de soare opresc producerea melatoninei. Daca nivelul ei este ridicat te trezesti adormita, apatica si chiar deprimata.

Melatonina are, printre altele, si actiune antioxidanta. Dupa varsta de 40 de ani, secretia ei scade la jumatate comparative cu persoanele tinere. Exista acum melatonina sintetica, menita sa prelungeasca durata de viata si tineretea. E mult mai sanatos sa se consume produse naturale ce stimuleaza secretia acesteia.

„Materialul de constructie" al melatoninei e aminoacidul triptofan, continut de: carne de pasare - in special cea de curcan, lapte, banana, leguminoase, uscate. Camera in care dormim trebuie protejata de lumina din exterior.

Nu poti dormi noaptea? Iata cateva remedii naturale pentru insomnie

Estrogenii: protejeaza sanatatea si frumusetea

Acesti hormoni secretati de ovare sunt raspunzatori de functiile de reproducere, dar si de sanatate si frumusete: determina secretia substantelor antirid si a colagenului care fortifica pielea si protejeaza impotriva celulitei, confera parului stralucire si redau fermitatea firului de par. Ne protejeaza de bolile de inima, de osteoporoza, scad nivelul colesterolului, ne asigura buna dispozitie, memoria si agerimea mintala.

Tulburarile ce apar in secretarea estrogenilor sunt cauza durerilor premenstruale, a problemelor pubertatii si adeseori chiar a sterilitatii. Producerea estrogenilor e stimulata si reglata de alimentatia bogata in albumina si saruri minerale.

Cand organismul femeilor produce mai putini estrogeni, introduceti in dieta estrogeni vegetali ce se gasesc in special in soia, tofu, lapte de soia, fasole, linte, alune, uleiuri.

9 sfaturi pentru reducerea excesului de estrogen

DHEA: prelungeste tineretea

Un hormon promovat ca supliment alimentar-minune in magazinele naturiste si chiar pe internet, este dehidroepiandrosteronul, prescurtat DHEA. Este produs in organism de cholesterol. Prelungeste viata celulelor nervoase, intareste imunitatea, confera robustete epidermei si flexibilitate muschilor.

La om si la maimutele antropoide, nivelul acestui hormon creste dramatic la pubertate, atingand un maxim la adultii tineri; dupa aceasta varsta, nivelul sau scade inexorabil pana ce, la varste inaintate, cantitatea sa in sange devine neglijabila.
Producerea DHEA este stimulata de exercitiile regulate in aer liber. Din dieta nu trebuie sa lipseasca cromul (surse de crom: drojdia de bere, germenii de grau, cacao si ceaiul negru).

Somatotropina: hormonul cresterii
Hormonul uman de crestere, denumit pe scurt HGH (in engleza - Human Growth Hormone), joaca un rol important in a ne pastra tineretea, mult timp si dupa ce am terminat de crescut.

Este produs de hipofiza si asigura cresterea lineara atunci cand suntem copii si adolescenti. Dupa ce organismul nostru s-a oprit din crestere, nivelul hormonului HGH scade si devine foarte mic in viata de adult.

Organismul nostru produce acest hormon ca raspuns la somn, exercitii fizice si dieta.

Scaderea nivelului de HGH incepe la varsta de 30 ani si aceasta continua sa descreasca cu cate 2% pe an. In jurul varstei de 50 de ani producerea hormonului de crestere se opreste, dar completandu-ne dieta cu aminoacizi si vitamine care sa stimuleze producerea acestuia, putem readuce acest nivel pana la cel al unui adult tanar.

Consumati: peste slab, alune de pamant, fulgi de ovaz, linte, branzeturi, migdale.

Factori care influenteaza hormonul de crestere

hormonii
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1833 (s) | 34 queries | Mysql time :0.031024 (s)