News Flash:

7 motive pentru care te trezesti obosit

23 Ianuarie 2012
10159 Vizualizari | 0 Comentarii

Atunci cand nu reusesti sa adormi noaptea stii motivul, dar atunci cand poti dormi si totusi te trezesti obosit sau dupa cateva ore iti este somn din nou, cum iti explici aceasta? Potrivit caring.com, exista lucruri mult mai subtile care ne saboteaza somnul, astfel incat orele petrecute in pat nu ne improspateaza si nici nu ne revitalizeaza asa cum ar trebui. Iata cateva motive pentru care te trezesti obosit:

1. Dormiti prost si va treziti cu un gust neplacut in gura
Simptom: Respirata neplacut mirositoare de dimineata poate fi un semnal al unei boli de reflux gastroesofagian (GERD) sau al arsurilor la stomac asimptomatice. Studii recente ale somnuluiau aratat ca pana la 25% dintre oameni care s-au plans ca dorm prost, fara a avea o cauza diagnosticata, sufera de reflux acid in timpul somnului. Dar, din cauza ca nu au simptome evidente de arsuri stomacale, nu au cunostinta despre aceasta afectiune.

Cum intrerupe somnul: Refluxul acid determina organismul sa se trezeasca partial din somn, chiar daca nu exista simptome de arsuri stomacale. Rezultatul acestui „reflux silentios" este un somn inegal, cu intreruperi, iar cand ne trezim nu putem intelege de ce am dormit asa prost.

Ce trebuie facut: Urmati indicatiile tratamentului pentru arsuri stomacale, chiar daca nu aveti nici un simptom clasic al acestei afectiuni: nu mancati cu cel putin doua ore inainte de a merge la culcare, si evitati alimente ce provoaca aciditate in mesele de seara (alcool, ciocolata, sosuri grele, carne grasa, mancare picanta, fructe citrice si rosii, toate contribuind la arsuri si la reflux acid).

Anumite medicamente, in mod special aspirina si alte calmante, sunt extrem de dure asupra stomacului si a mucoasei esofagiene, asa ca nu le luati inainte de culcare.

Studiile referitoare la somn au aratat ca la persoanele care dorm pe partea stanga se reduc simptomele, iar la cele care dorm pe partea dreapta s-a constatat agravarea acestora, deoarece acidul are nevoie de mai mult timp pentru a elibera esofagul atunci cand ne aflam pe partea dreapta. Daca preferati sa dormiti pe spate, o pozitie care creste refluxul, inaltarea capului si a umerilor poate ajuta. De asemenea, pierderea in greutate poate face minuni la eliminarea arsurilor si refluxului acid. 

2. Va treziti des pentru a merge la baie
Simptom: Fundatia Nationala de Somn estimeaza ca 65% din adulti sunt privati de somn ca si rezultat al unei urinari frecvente in timpul noptii. In mod normal, corpurile noastre au un proces natural care concentreaza urina in timpul somnului astfel incat sa putem dormi intre 6 si 8 ore fara a ne trezi. Dar, pe masura ce imbatranim, devenim din ce in ce mai putin capabili sa mentinem lichidele pentru perioade lungi de timp din cauza unui declin al hormonilor antidiuretici.

Cum intrerupe somnul: Pentru unele persoane, problema se manifesta ca si cum ar trebui sa se ridice si sa mearga la baie, iar apoi sa nu mai poata adormi. Dar, pentru alte persoane problema este mult mai subtila, ei putand sa doarma intrerupt, dar fara sa se trezeasca complet, in timp ce organismul incearca sa trimita un semnal ca trebuie sa se ridice.

Ce trebuie facut: Incepeti cu pasi simpli. Nu consumati lichide cu cel putin trei ore inainte sa mergeti la culcare. In aceasta categorie intra si alimentele cu mult lichid in ele, precum supele sau fructele. Reduceti consumul de ceai si cafea, deoarece acizii din acestea pot irita vezica. Nu beti alcool, care functioneaza atat ca un diuretic, cat si ca un iritant al vezicii.

Mergeti la baie inainte de culcare si incercati sa va goliti vezica in totalitate. De asemenea, este important sa mergeti la un control medical pentru a identifica eventuale infectii care cauzeaza probleme ale urinarii. Inflamarea prostatei, hiperplazia prostatica beningna (BPN) si tumorile la prostata pot toate provoca o urinare frecventa. La femei, o vezica superactiva, infectii ale tractului urinar, incontinenta si cistita sunt cauze des intalnite pentru problemele urinare.

Diabetul poate de asemenea determina o urinare frecventa, asa ca mergeti la medic si cereti o testare pentru diabet. Anumite medicamente, precum diureticele si medicatia pentru inima poate contribui la aceasta problema. O prescriptie cu antidiuretice poate reduce urinarea nocturna daca altceva nu are efect si nu exista un alt declansator care sa fie la baza acestei probleme.

3. Scrasnitul dintilor
Simptom: Scrasnitul dintilor, cunoscut sub numele de bruxism, este o activitate neuromusculara subconstienta. Bruxismul se intampla adesea fara a fi constienti de acest lucru, iar expertii estimeaza ca doar 5% dintre persoanele care scrasnesc din dinti sau inclesteaza maxilarul stiu de acest lucru, pana cand un partener de somn il observa sau pana cand dentistul constata uzarea dintilor.

Inclestarea maxilarului este o afectiune mai greu de identificat decat scrasnirea dintilor, dar unul din semne este cel in care va treziti cu durere sau amorteala la gat.

Cum intrerupe somnul: Bruxismul presupune incordarea musculaturii maxilarului, astfel ca interfereaza cu relaxarea necesara pentru un somn adanc. Iar daca scrasniti din dinti, corpul este angajat intr-o miscare si nu se odihneste profund.

Ce trebuie facut: Mergeti la dentist. Daca nu aveti unul, scolile stomatologice adesea ofera ingrijire medicala la costuri mici efectuata de studenti supravegheati de un profesor. Un stomatolog poate observa cauze ce stau la baza anumitor afectiuni, precum alinierea dintilor atunci cand muscati, si va poate prescrie un dispozitiv de protejare cum ar fi o atela dentara. Daca inclestarea maxilarului este principala problema, atunci exista anumite dispozitive dentare specifice pentru acest lucru.
Expertii au recomandat si renuntarea la mestecarea gumei, deoarece acest obicei poate continua si in timpul noptii. 

4. Va rotiti peste tot in pat sau va treziti incurcati in patura
Simptom: Acest tip de miscare indica sindromul „picioarelor nelinistite".

Cum intrerupe somnul: Doctorii nu stiu exact ce anume cauzeaza aceasta tulburare motorie in timpul somnului, dar stiu ca este direct legata de o lipsa de somn adanc, odihnitor. Agitatia va poate opri din scufundarea intr-un somn adanc, sau un muschi neastamparat va poate afecta sau chiar trezi din somnul adanc.

Ce trebuie facut: Mergeti la un medic sau terapeut pentru a discuta simptomele, care poate determine existenta unor afectiuni ce stau la baza nelinistii in timpul somnului.

Diabetul, artrita, neuropatia perifierica, anemia, bolile de tiroida si problemele la rinichi, toate pot contribui la sindromul „picioarelor nelinistite" si PLMD. Asigurati-va ca ii spuneti medicului despre orice medicament pe care il luati, deoarece anumite pastile, printre care antidepresivele, antihistaminele si litiu, pot provoca cele doua afectiuni.

De asemenea, puteti incerca sa faceti niste schimbari in dieta pentru a fi siguri ca asimilati suficient fier si vitamina B, in special acid folic, din moment ce deficienta de fier si de folati a fost legata de sindromul „picioarelor nelinistite". Carnea rosie, spanacul si alte legume verzi sunt surse bune ale ambilor nutrienti, dar e bine sa luati si suplimenti.

5. Sforaiti si va treziti dimineata cu o gura uscata
Simptom: Respiratia pe gura si sforaitul pot perturba somnul prin ingreunarea respiratiei. Daca aveti un partener de somn, rugati-l sa va monitorizeze sforaitul, respiratia grea sau foarte zgomotoasa.

Cum intrerupe somnul: Atat respiratia pe gura, cat si sforaitul, pot intrerupe somnul deoarece nu obtineti suficient aer pentru a va relaxa. Sforaitul agresiv, in special acompaniat de gafaieli si horcaituri, poate de asemenea indica o problema mai serioasa ce obstructioneaza respiratia in timpul noptii.

Ce trebuie facut: Antrenati-va sa respirati pe nas. Incercati benzile de nas pentru a nu mai sforai, disponibile la farmacii, sau folositi sprayuri nazale cu solutie salina pentru a iriga caile nazale. Experimentati mai multe pozitii de somn.  Cele mai multe persoane sforaie atunci cand dorm pe spate si respira pe gura.

Daca de obicei consumati alcool seara, incercati sa va dezobisnuiti de acest obicei. Alcoolul, un sedativ, va relaxeaza muschii nasului si ai gatului, contribuind astfel la sforait. Alte sedative si somnifere fac acelasi lucru, asa ca evitati sa folositi orice fel de sedativ. Alcoolul de asemenea poate declansa sforaitul in alte doua feluri: va face sa dormiti adanc initial si va dezhidrateaza.

6. Respiratia intrerupta in timpul somnului
Simptom: Apneea obstructiva este o afectiune cunoscuta in special prin faptul ca respiratia este intrerupta timp de zece secunde sau mai mult.

O problema mai usoara a respiratiei in somn este sindromul rezistentei cailor respiratorii superioare (UARS), in care respiratia este obstructionata, dar se opreste pentru intervale sub zece secunde. Numarul persoanelor care au apneea de somn si nu stiu de acest lucru este foarte mare.

Cum intrerupe somnul: Apneea obstructiva de somn rezulta atunci cand caile respiratorii se inchid si se opreste astfel circulatia aerului, si astfel nu mai lasa suficient oxigen sa circule in organism. UARS este asemanatoare, dar de obicei aerul nu patrunde din cauza pozitiei limbii.

Nivelul oxigenului din sange scade si atunci cand creierul stie ca nu primeste suficient oxigen incepe sa transmita semnale de trezire. Acest lucru cauzeaza un somn neproductiv, intrerupt. Unul din factorii cei mai importanti ai apneii este greutatea, deoarece persoanele care se ingrasa au un tesut extrem de fin in zona gatului, ceea ce determina sau contribuie la blocaj.

Ce trebuie facut: Mergeti la un medic specialist, care va va examina nasul, gura si gatul pentru a vedea ce anume va intrerupe respiratia.

Pe langa mastile ce va masoara respiratia, o alta optiune ar fi aparatele orale, care va modifica pozitia gurii prin miscarea maxilarului inainte pentru a va deschide gatul. De asemenea, o alta varianta ar fi operatia, care are ca scop inlaturarea excesului de tesut din gat. O procedura mai noua este procedura Pillar, care implica folosirea permanenta a unor copci pentru a face mai ferm cerul gurii care este moale. O alta interventie chirurgicala se numeste „coblation", care foloseste radiofrecventa pentru a micsora tesuturile nazale, si necesita un laser cu dioxid de carbon care sa micsoreze amigdalele.

7. Somnul neregulat va face sa va simtiti ametiti tot timpul sau somnorosi
Simptom: Aceste lucruri sunt semnale ale unor probleme ale ritmului cardiac sau pur si simplu nu mai sunteti sincronizat cu ziua si noaptea. Tiparele de somn neregulat - daca stati treji pana tarziu, daca aveti un program de lucru schimbator, daca folositi laptopuri sau alte dispozitive in pat, sau daca aveti pur si simplu prea multa lumina in camera in timp ce dormiti - pot perturba ciclul natural al organismului de somn-trezire.

Cum intrerupe somnul: Intunericul declanseaza productia hormonului melatonina, care transmite creierului ca trebuie sa doarma. In schimb, daca ochii inregistreaza lumina, creierul opreste productia de melatonina si ne spune ca e timpul sa ne trezim. Chiar si o cantitate mica de lumina ambientala in camera poate impiedica organismul sa cada sau sa ramana intr-un somn adanc. Folosirea de dispozitive cu ecrane luminoase indreptate direct spre ochii nostri este iarasi problematica in ceea ce priveste productia de melatonina.

Ce trebuie facut: Incercati sa aveti un program de somn regulat care nu se abate atat de mult de la ciclul natural zi-noapte, si e de preferat sa mentineti acelasi program pe tot parcursul saptamanii. Expertii recomanda un program de somn intre orele 22,00-6,00 sau 23,00-7,00.

Eliminati pe cat posibil toate ecranele, televizoare, calculatoare si iPaduri pentru cel putin o ora inainte de culcare. Cititul induce somnul mult mai repede decat daca va uitati la un ecran luminos, dar aveti grija ca lumina la care cititi sa nu fie foarte puternica.

Eliminati luminile pe timpul noptii, iar daca aveti ferestre mari care permit luminii stradale sa intre in camera, instalati perdele inchise la culoare. De asemenea, este indicat sa nu incarcati laptopuri, telefoane sau alte dispozitive in dormitor.


Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

scrasnitul dintilor
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1430 (s) | 23 queries | Mysql time :0.013621 (s)