News Flash:

5 tipuri de lapte vegetal si beneficiile aduse organismului

6 Februarie 2012
5433 Vizualizari | 0 Comentarii

Omul este singurul animal care se poate hrani cu lapte (chiar si cu laptele altor specii), inclusiv la varsta adulta, ca rezultat al unei mutatii genetice care ne permite sa producem lactaza, enzima folosita in digestia lactozei (zaharul din lapte).

Exista ingrijorari cu privire atat la efectul alergenic, inducerea aterosclerozei, unor boli autoimune, tulburarilor hormonale, obezitatii, diabetului si chiar cancerului prin consumul de lapte dulce de vaca, in special pasteurizat. De aceea sunt de preferat produsele fermentate, din lapte crud. De asemenea, chiar daca laptele de oaie, capra sau bivolita poate avea calitati usor imbunatatite, ele sunt foarte apropiate din punct de vedere al continutului si efectelor.

Continutul real al laptelui depinde foarte mult de modul in care au fost crescute si hranite animalele (furajele folosite, antibiotice administrate si hormoni). Laptele are calitati nutritionale esentiale pentru dezvoltarea puiului insa este un aliment incomplet: are prea putin magneziu in raport cu calciul, prea putin fier, balanta grasimilor este dezechilibrata, o serie de vitamine sunt in cantitati prea mici.

Ca alternative avem laptele vegetal, care are un continut nutritional divers, insa diferit de cel al laptelui de vaca/capra/oaie, etc. Iata cateva tipuri de lapte vegetal si beneficiile aduse organismului:

1. Lapte de migdale
Este o sursa de fibre, proteine si minerale (magneziu, seleniu), vitamina E, fitonutrienti. Foarte important, aportul de grasimi de tip omega 6 (cu efect inflamator) este foarte mare. Ar trebui consumat cu masura si doar ocazional.

2. Lapte de soia
Este folosit de catre vegetarieni sau persoanele care tin post. Beneficiile acestui tip de lapte nu sunt recunoscute de toata comunitatea stiintifica, ba mai mult, laptele de soia poate veni si cu radicali liberi, probleme pentru echilibrul hormonal si digestie (prin blocarea asimilarii mineralelor si proteinelor). Fortificarea laptelui de soia cu cantitati infime de vitamine si minerale nu face decat sa-i accentueze caracteristica de aliment ultra-procesat, recomandat a fi consumat cat mai rar.

3. Lapte de orez
Este o sursa importanta de carbohidrati usor asimilabili, care pot induce apetit exagerat si ingrasare. Este util dupa efortul fizic sau atunci cand vrei sa bei o bautura dulce. Aportul proteic, de vitamine si minerale este neglijabil, putand intra in categoria caloriilor "goale".

4. Lapte de canepa
Este preparat din seminte de canepa si are cel mai echilibrat continut, un profil de aminoacizi relativ bun (pentru o sursa vegetala), grasimi de tip omega 3 de origine vegetala, fibre, minerale. Are toate calitatile pretinse de laptele de soia, dar fara partile negative ale acestuia.

5. Lapte de cocos
Este obtinut din nuca de cocos si contine o cantitate mare de grasimi saturate de origine vegetala, foarte sanatoase atunci cand sunt obtinute prin presare la rece. In cantiati mici aceste grasimi declanseaza arderea grasimilor, imbunatatesc functia tiroidei si previn bolile cardiovasculare.

Daca sunt preparate acasa, aceste bauturi pot fi incluse intr-o dieta sanatoasa (cu exceptia laptelui de soia). Variantele comerciale contin, de obicei, diversi aditivi si sunt pasteurizate (proces care poate reduce cantitatea si calitatea unor nutrienti dar poate induce foarmarea de toxine).

Datorita faptului ca nu contin lactoza si nici proteine animale, aceste tipuri de lapte pot fi consumate si de catre persoanele care au probleme atunci cand consuma lapte de vaca.  Totusi, ele nu inlocuiesc laptele matern sau alte tipuri de lapte de origine animala, profilul nutritional fiind diferit in mod semnificativ.


Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

lapte
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1448 (s) | 23 queries | Mysql time :0.013759 (s)