News Flash:

5 obiceiuri zilnice la care trebuie sa renunti pentru ca dauneaza memoriei

1 Iulie 2011
3256 Vizualizari | 0 Comentarii

Aproape in fiecare luna apare un studiu care sugereaza ca ceea ce facem, fie ca e vorba de dieta, program de somn sau obiceiuri sociale, ar putea afecta memoria noastra, atat pe termn scurt cat si pe termen lung. Nu ar trebui sa ne miram, o arata chiar si statisticile: boala Alzheimer este acum a sasea cauza de deces in SUA. Intre 2000 si 2008, ratele de deces pentru cele mai multe boli majore au scazut, in timp ce numarul deceselor provocate de Alzheimer a crescut cu 66% in aceeasi perioada.

Profesorul doctor Aaron Nelson de la Scoala Medicala Harvard ne sugereaza ca atunci cand ne gandim la sanatatea creierului sa aplicam exact ceea ce stim ca se potriveste inimii. Lucrurile care sunt rele pentru inima ta - nivel ridicat de colesterol si fumatul, de exemplu - sunt, de asemenea, rele si pentru creierul tau. Iata cateva obiceiuri zilnice care pot dauna memoriei:

1. Mananci prea multe grasimi saturate sau prea putini carbohidrati
Nu este nici un secret faptul ca dieta noastra joacă un rol important in sanatatea noastra. 

Un studiu din 2009 al cercetatorilor de la Universitatea din Cambridge a descoperit ca sobolanii care au consumat o dieta bogata in grasimi au avut nevoie de un timp mai mare cu aproximativ 25% pentru a gasi iesirea dintr-un labirint decat atunci cand au avut regim alimentar normal. Cercetatorii au sugerat ca o dieta bogata in grasimi poate afecta functia cognitiva, cel putin. 

Nici o dieta saraca in carbohidrati nu este benefica memoriei. Un studiu desfasurat de cercetatorii de la Universitatea Tufts, in 2008, a scos la iveala faptul ca femeile care consuma putini carbohidrati s-au descurcat mai greu la sarcinile care implicau memorarea.

2. Fumezi
Numeroase studii au legat fumatul de declinul memoriei, inclusiv cel publicat in Jurnalul American de Sanatate Publica din 2003. Acest studiu asociaza fumatului, cu accelerarea pierderii memoriei intre 43 si 53 de ani.

In 2010, cercetatorii de la Universitatea din California, San Francisco, au analizat cateva studii care faceau legatura dintre fumat si boala Alzheimer. Ei au descoperit ca fumatul a fost un factor de risc ridicat pentru boala si aproape a dublat riscul unei persoane de a dezvolta Alzheimer.

Alte cercetari au aratat ca nicotina afecteaza mai multe paliere ale cunoasterii, inclusiv memoria pe termen scurt si timpul de a reactiona.

3. Nu dormi suficient
Cercetatorul Robert Stickgold a subliniat in studiul sau din 2005, ca problemele de somn afecteaza memoria si modul in care invatam. Un studiu publicat in 2007 a aratat ca participantii care au fost privati ​​de somn timp de 24 ore au avut de  suferit in ceea ce priveste memoria vizuala. Specialistii sustin ca mai important decat cantitatea de somn este calitatea, pentru ca anumite etape de somn sunt mai vitale pentru consolidarea memoriei.

4. Esti o persoana sedentara
Exercitiile fizice de intensitate moderata care sunt practicate in mod regulat, precum mersul pe jos, imbunatatesc memoria persoanelor in varsta de peste 55 de ani si impiedica fenomenul de deteriorare a capacităţilor mintale, asociat procesului de imbatranire. Aceasta este concluzia unui studiu publicat la inceputul acestui an in Proceedings of the National Academy of Sciences.

Savanţii americani au constatat că voluntarii care au practicat mersul pe jos au beneficiat de o crestere a hipocampusului stang si drept cu 2,12%, respectiv 1,97%, dupa un an.

In schimb, voluntarii din grupul tinta au suferit o scadere cu 1,4% respectiv 1,43% a celor doua regiuni cerebrale, acest fenomen fiind considerat normal, pe masura ce oamenii inainteaza in varsta.

In opinia cercetatorilor, exercitiile fizice contribuie la cresterea concentratiei in organism a unei proteine care apartine dintr-o familie de factori neurotrofici esentiali pentru supravietuire si pentru regenerarea neuronilor - etapa vitala pentru formarea unor noi capacitati de memorare.

O crestere in volum a hipocampusului este asociata cu o crestere a concentratiei din sange a acestei proteine. Specialistii sustin ca nu este niciodata prea tarziu pentru a face exercitii.

5. Consumi frecvent alcool
Tinerii care obisnuiesc sa bea alcool in exces vor avea probleme de memorie, arata un studiu al cercetatorilor britanici de la Universitatile Northumbria si Keele. Acestia au inclus in studiu 34 de tineri care nu obisnuiau sa bea alcool deloc cu 26 de tineri care beau o data sau de doua ori pe saptamana cel putin opt pahare de alcool (barbatii) sau sase pahare (femeile). Tinerii, cu varste intre 17 si 19 ani, au fost testati la cateva zile de la ultimul pahar baut, pentru ca specialistii sa fie siguri ca nu mai au urme de alcool in organism. Fata de voluntarii care nu obisnuiau să bea, tinerii „bautori" si-au adus aminte cu aproape o treime mai putine lucruri la testele de memorie la care au fost supusi. 

"Excesul de alcool afecteaza parti ale creierului care au legatura cu memorarea lucrurilor de peste zi. Pentru ca la varstele pe care le-am testat, tinerii au creierul in dezvoltare, este posibil sa fie afectata chiar memoria pe termen lung", apreciază Thomas Heffernan, de la Universitatea Northumbria.

 


Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

boala alzheimer sanatatea creierului fumezi
Distribuie:  
Loading...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1511 (s) | 23 queries | Mysql time :0.014316 (s)