• Leacuri mai putin stiute care apara ficatul de boli
• UIMITOR! De ce infectie vaginala scapa femeile care beau zilnic iaurt
• Sfatul ginecologului: Ce risti daca secretia ta vaginala este maronie
• Primele semne ca suferi de depresie. Mergi urgent la psiholog!
• Din ce cauza apar durerile in timp ce faci amor
• INCREDIBIL! Nu credeai asa ceva! Ce se intampla daca faci dragoste zilnic
• Bebelusul tau vomita sau refuza sanul? Iata ce se intampla cu el
• Alimentele pe care trebuie sa le includa in meniul zilnic femeia insarcinata
• Schimbari majore pentru Sagetatori si Pesti! Iata cum stati cu dragostea in luna decembrie!
• Costumul care iti arata cum te vei simti la 70 de ani
Mica Publicitate
Vezi Toate | Adauga
Video Divertisment
Video Monden
Trailer Filme
Muzica Populara

Depistarea tulburarilor din spectrul limbajului, scrisului si cititului la copii

 

Pentru depistarea tulburarilor de limbaj la copil, un prim moment important il constituie examinarea logopedului. Intalnirea dintre logoped si copil presupune realizarea unui mediu propice si stimulativ in care copilul sa fie supus unei examinari complexe. Astfel, se vor examina atat aspecte legate de vorbire, pronuntie, articulare, mobilitatea aparatului fono-articulator, aparatul auditiv, cat si dezvoltarea intelectuala si emotionala.


De asemenea, este foarte importanta cunoasterea mediului social in care traieste copilul. Cu cat tulburarile de limbaj sunt mai profunde, cum ar fi logonevroza (tulburarea vorbirii), disgrafii (tulburarea scrisului), cu atat este necesara o investigare mai ampla atat a personalitatii copilului, cat si a mediului in care traieste.

Se examineaza aparatul articular, adica integritatea in ansamblu a functionarii acestuia, aparatul dental, maxilar, limba, palat, dar si examinarea articularii propriu zise a sunetelor. Acestea se realizeaza prin exercitii specifice fiecarei componente.

In ceea ce priveste examinarea capacitatii articulatorii a copilului, este foarte importanta, abilitatea acestuia de a imita si apoi, de a pronuntia sunetele si silabele.

Exista mai multe tipuri de tulburari de limbaj, de la cele simple care tin de articularea sunetelor, pana la tulburarile cu substrat neurologic. Dislalia consta in dificultati de pronuntie/articulare a unuia sau mai multor sunete si este provocata de afectiuni organice sau functionale ale aparatului verbo-motor.

Dupa modul de afectare a aparatului fonoarticulator, putem vorbi de :
- dislalie organica: se datoreaza unor anomalii ale organelor ce compun aparatul vorbirii cum ar fi maxilar, dinti, limba, bolta palatina;
- dislalie functionala: datorata functionarii defectuoase a a aparatului verbo- articulator: atrofia sau neexersarea muschilor limbii, buzelor, valului palatin, al traseului gresit pe care il ia curentul de aer expirat si al insuficientei in dezvoltarea atentiei auditive.


Dupa numarul de sunete alterate, exista:
- dislalie simpla sau partiala cand este afectat un sunet;


- dislalie generala sau complexa cand sunt afectate mai multe sunete.


Dupa intinderea si structura sunetului afectat, exista:
- dislalia sunetului la nivelul pronuntiei sunetelor cu urmatoarele forme: dislalie prin omisiune de sunete (la pronuntare sunetul afectat lipseste), dislalie prin alterare (la pronuntie, sunetul deficitar este alterat), dislalie prin inlocuiere de sunet (in locul sunetului corect, se pronunta alt sunet).


- dislalia silabelor - la nivelul pronuntiei unor cuvinte.


In depistarea acestor tulburari sunt importante atat aspectele care tin de dezvoltarea fiziologica a copilului - si aici vorbim de aparatul fono-articulator, auzul fonematic, dar si de aspecte psiho-sociale.

Pana la varsta de 3 ani nu este necesar ca parintele sa isi faca griji in cazul in care constata aceste tulburari de limbaj la copil. Daca acestea persista dupa varsta de 3 ani, este nevoie de un consult de specialitate.


Se mai poate vorbi de tulburari la nivel de scris si citit. Acestea sunt clasificate astfel:
- dislexia consta in dificultatea de a citi in sensul corectitudinii si expresivitatii pe care il presupune acest act.


- disgrafia se refera la incapacitatea copilului cu limbaj, auz si dezvoltare mentala normala, de a invata corect si a utiliza constant scrisul in conditii de scolarizare normala.


In cazul dislexiilor exista o forma reala care are ca etiologie disfunctii la nivelul functiilor perceptive, dar si de o forma falsa (dislexie afectiva) care are drept consecinta conflictele din familie, respectiv dintre parinti, lipsa de afectiune si interes a acestora fata de copil.

O alta tulburare de limbaj o are componenta psihologica este logonevroza. Aceasta este o forma de balbaiala constientizata. Persoana respectiva isi concentreaza intreaga energie pentru a nu se balbai, dar acest lucru nu face decat sa blocheze intreaga energie si sa agraveze starea.

In situatia in care copilul dumneavoastra prezinta una dintre aceste tulburari, acest fapt nu trebuie sa constiue un factor alarmant decat in momentul in care se confirma la un control de specialitate.

Sursa: "Terapia tulburarilor de limbaj", Cornelia Stanica, Ecaterina Vrasmas, 1994.



loading...
Libertatea.ro
Realitatea.net

Video Stiri

Mica publicitate

Vezi toate anunturile | Adauga gratuit anuntul tau